Dzień numeru alarmowego 112
Opublikowano: 08/02/2015
11 lutego to Europejski Dzień Numery Alarmowego 112- ten numer powinien łączyć ze służbami ratunkowymi w całej Unii Europejskiej.
Przypominamy, że w dniu 28 listopada 2013 r. zakończył się proces uruchamiania systemu powiadamiania ratunkowego na terenie województwa dolnośląskiego.
Od tego dnia, po wybraniu numeru alarmowego 112 czy to z telefonu stacjonarnego czy też komórkowego zgłosi się dyżurny (dyspozytor) Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego we Wrocławiu i przyjmie nasze zgłoszenie oraz zadysponuje właściwe służby ratownicze z naszego powiatu.
Nie ulegają zmianie i są czynne całodobowo dotychczasowe telefony alarmowe służb ratowniczych tj.
997 - Policja,
998 - Państwowa Straż Pożarna,
999 - Pogotowie Ratunkowe.
Telefon alarmowy 112 to jednolity ogólnoeuropejski numer alarmowy używany w sieci telefonów stacjonarnych w Unii Europejskiej jak również w sieci GSM (telefonów komórkowych) na całym świecie. Został wprowadzony w 1991 i został uregulowany dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i praw użytkowników odnoszących się do sieci i usług łączności elektronicznej, w skrócie - dyrektywą o usłudze powszechnej.
Niezbędne informacje do zgłoszenia zdarzenia, czyli co należy zrobić po wybraniu numeru 112;
- Jeżeli to możliwe - połączenie z operatorem numeru alarmowego 112 powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu wystąpienia zdarzenia i powinno zapewniać możliwość spokojnego przeprowadzenia rozmowy.
- Należy czekać na zgłoszenie się operatora i nie rozłączać sie do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc dzwoniący nie ponosi żadnych kosztów).
- Należy podać swoje imię i nazwisko oraz krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem - na bazie tych informacji operator zdecyduje jakie służby rozdysponować do zdarzenia.
- Należy koniecznie podać miejsce przebywania lub adres, pod którym miało miejsce zdarzenie.
- Należy odpowiadać na zadawane przez operatora pytania.
- Należy wykonywać polecenia / instrukcje przekazywane przez operatora.
- Nie wolno się rozłączyć do czasu wyraźnego polecenia operatora.
- Jeśli sytuacja nagle się zmieni (pogorszy), należy niezwłocznie poinformować o tym operatora numeru 112.
- Nie wolno blokować numeru telefonu z którego wykonano zgłoszenie, na wypadek gdyby operator próbował skontaktować się ponownie ze zgłaszającym.