aktualność

Zmiany w instrumentach Tarczy Antykryzysowej 4.0

Opublikowano: 06/07/2020

Szanowni Państwo,

uprzejmie informujemy, że ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U.poz695) oraz ustawa z dnia 19 czerwca o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętych skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem CO-VID-19 wprowadzono kilka zmian w ustawie z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U poz. 374, 567 i 568).

Pożyczka (art.15zzd):

1. Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Z uwagi na wprowadzenie nowych korzystniejszych dla przedsiębiorców warunków umorzenia pożyczki, nie ma konieczności aneksowania w tym zakresie zawartych umów o pożyczkę.

2. Pożyczkobiorcy nie będą musieli składać wniosków o umorzenie pożyczki. Umorzenie będzie następowało z urzędu na podstawie informacji w CEIDG/KRS, jeśli przedsiębiorca spełni warunek umorzenia tzn. będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. Rozwiązanie dotyczy wszystkich pożyczek, także tych już udzielonych.

3. Środki pochodzące z pożyczki nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej- są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.

4. Wnioski o pożyczkę będą składane do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, a nie jak dotychczas - miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

6. Nie ma konieczności składnia ponownie wniosków o pożyczkę, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartch  już umów o pożyczkę.

Dofinansowania części kosztów wynagrodzenia pracowników (...) (art.15zzb):

1. Okres brany po uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotu.

2. Aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art.52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy.

3. Przedsiębiorca nie będzie składał comiesięcznych oświadczeń; przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zmianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia w terminie 7 dni roboczych.

4. Wnioski o dofinansowanie będą składane do Powiatowego Urzędu Pracy właściwego ze względu na  siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas - siedzibę lub miejsca wykonywania pracy przez pracownika.

5. Środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i należnie od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane- będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.

6. W ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem ww  ustawy.

Dofinansowanie częsci kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (...)(art.15zzc):

1. Okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać sie po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględnienia spadku obrotów.

2. Wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas - miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

3. Środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej- będą wolne od zajęcia na podstawie  sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.

4. W ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ww ustawy.

Dofinansowanie wynagrodzeń oraz składek ze środków Funduszy Pracy dla organizacji pozarządowych (art.15zze):

1. Zmiana sposobu wyliczania spadku przychodów z działalności statutowej. Do kwoty przychodów nie wlicza się darowizn (zarówno rzeczowych jak i finansowych) otrzymanych w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania COVID-19.

2. Rezygnacja z konieczności co miesięcznego składania oświadczeń o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach ich wynagrodzeń i należnych od tych wynagrodzeń składek. W zamian zobowiązuje się Wnioskodawcę do poinformowania PUP o każdej zmianie  danych wpływających na wysokość wypłacanego dofinansowania.

3. Aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art.52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy.

4. Środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać  egzekucji sądowej ani administracyjnej - są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego  tytułu wykonawczego.

Nowy instrument - Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej  jednostki organizacyjnej (art.15zze2):

1. Przewidziano analogiczne, jak przy art.15zze, wsparcie polegające na dofinansowaniu części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek.

2. Instrument przysługuje kościelnej osobie prawnej i jej jednostce organizacyjnej działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania.

3. Dofinansowanie przysługuje na okres 3 miesięcy w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumie 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy.

Nowy instrument - niskooprocentowana pożyczka ze środków Funduszu Pracy (art.15zzda):

1. Pożyczka ta ma umożliwić organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art.3  ust.3 z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którzy prowadzili działalność gospodarczą lub statutową przed dniem 1 kwietnia 2020r., pokrycie bieżących kosztów prowadzenia tej działalności.

2. Pożyczka będzie udzielana ze środków Funduszy Pracy do wysokości 5 tys.zł, ale nie wiecej niz 10% przychodów za ubiegły rok, zaś jej oprocentowanie będzie stałe i będzie wynosiło w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli, przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.

3. Rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji, okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy.

4. Pożyczka wraz z odsetkami będzie podlegała umorzeniu pod warunkiem, że organizacja pozarządowa i podmiot, o którym mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia będą prowadzić działalność gospodarczą lub statutową. Środki z pożyczki nie podlegają egzekucji.